TECHNIKA


Technika jest dla mnie jak kod genetyczny obrazu. Dbam o to, żeby żaden element nie był przypadkowy. Poniżej prezentuję media, w których zazwyczaj się poruszam podczas pracy.

Technika olejna

Kontynuuję tradycję tworzenia obrazów z materiałów naturalnych, sama kupuję i naciągam płótno, samodzielnie sporządzam kleje i grunty, pozostaję wierna starej technice malarstwa olejnego.

Dlaczego trzymam się tych starych metod? Myślę o przyszłości moich obrazów, a tradycyjne techniki owocują najtrwalszymi rezultatami. Ponadto technika jest jak odcisk palca. Tradycyjna technika wymiera, a ci, którzy ją podtrzymują mają swoje receptury będące znakiem rozpoznawczym danego artysty, świadectwem jakości i trwałości przygotowanego w ten sposób obrazu. Większość młodych artystów kupuje gotowe podobrazia. Dla mnie jest to porównywalne z kupieniem gotowego spodu ciasta w supermarkecie, dołożeniem owoców i skwitowaniem: sama upiekłam. Nie ma szans, żeby smakowało jak domowe ciasto. Podczas przygotowywania podobrazia delektuję się też zapachami; świeży len pachnie skoszoną, suszoną trawą, to naprawdę hipnotyzujące. Wiele osób narzeka na zapach terpentyny… ale dla mnie to zapach domu:) Domu, w którym może rzadko piecze się ciasta, ale za to często maluje obrazy.

Technika akwarelowa

Podobnie jest z akwarelami. Używam papierów tylko o gramaturze powyżej 300g, a farby, którymi maluję to sporządzone wg starej rosyjskiej receptury akwarele, stosowane jeszcze przez Kandinskiego. Skoro jego abstrakcyjne akwarele trzymają się tak dobrze, mam nadzieję, że moje też będą:)

Tusz

Jeśli chodzi o tusze, to tylko Ecoline. Zarówno do nich jak i do akwareli używam tylko jednego pędzla z włosia wiewiórki;)

Digital painting

Żyjemy w XXI wieku i nie da się uniknąć chociażby częściowej digitalizacji życia, a co za tym idzie, również pasji. Malowanie na tablecie podłączonym do komputera było dla mnie raczej niewygodne. Zmieniłam zdanie dopiero gdy zaczęłam używać Surface Pro 3, który ma ekran dotykowy i rysik, ale to dopiero od niedawna, więc póki co traktuję to raczej jako alternatywę i szkicownik, a nie zastępstwo tradycyjnego malowania.

Techniki eksperymentalne

Czasami lubię eksperymentować i na surowym lnie maluję bezpośrednio akrylami. Efekt matowego płótna i błyszczących farb daje niesamowity efekt kontrastu materii.